Étel & ital

Ahogy maga a szó is mutatja, a táplálkozás több mint puszta kalóriabevitel vagy örömforrás. A szervezetet tápláló anyagokkal kell ellátni ahhoz, hogy megfelelően tudjon működni. Manapság sok mindent hívnak ételnek, de egy részüket még kis jóindulattal sem lehetne tápláléknak nevezni. Az ipari feldolgozás során az étel jelentős mértékben veszít színéből, ízéből, beltartalmából, ezért só, cukor, mesterséges adalékanyagok, ízfokozók, színezékek, állagjavítók segítségével teszik „ételnek látszó tárggyá”. Ezeknek a „pótszereknek” a túlzott és rendszeres fogyasztása pedig nem tesz jót a szervezetnek, sőt komoly betegségek kialakulásához is vezethet. Jobb, ha kerülöd az ilyen feljavított, előre elkészített (konzerv, zacskós, gyorsfagyasztott, tartósított) élelmiszereket, mert így nagyobb valószínűséggel kerülnek el a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség, az elhízás és egyéb bajok.

zoldsegek-gyumolcsok-szezonja

Arról nem is beszélve, hogy a friss összetevőkből, gondos időráfordítással, szívvel-lélekkel készült étel összehasonlíthatatlanul finomabb! Zöldségkrémleves porból, gyorspácban érlelt hússzelet zacskós mártással, fagyasztott galuskával, desszertnek csomagolt piskótatekercs? Hát ezt is csak a reklámban díjazza üdvözült mosollyal a vacsorapartner! Ma már gombamód szaporodnak a főzőblogok, tévéműsorok, egyszerű, rafinált vagy épp házias jellegű recepteket tartalmazó szakácskönyvek: sokféle finom hozzávalóval kísérletezhetsz, új ízeket fedezhetsz fel! Hisz tudjuk, „a férfihoz a hasán keresztül vezet az út”, a nők szerint pedig kifejezetten szexi, ha egy férfi tud főzni. Szóval a főzés művészetének elsajátítása mindkét nemnek felbecsülhetetlen hasznot hoz a konyhára.

A gasztrosikerhez pedig nem kellenek egzotikus alapanyagok. Távoli országból jött, félig nyersen leszedett, út közben mesterséges szerekkel érlelt és tartósított gyümölcs, zöldség helyett vásárolj helyi terméket, magyar termelőtől, lehetőleg a lakhelyedhez minél közelebbről! Így nem nyalsz be felesleges vegyszereket és a zöldségek és gyümölcsök teljes aromáját élvezheted. Kevesebb csomagolási hulladék keletkezik, az áru szállítása jóval kisebb környezetterheléssel jár, te pedig támogatod a helyi gazdákat és a magyar gazdaságot.

Inni kell! 3-5 napnál tovább nemigen bírnád folyadék nélkül. De ugye tudod, hogy nem a kólára és társaira gondolunk? A szénsavas italokkal a lehető legnagyobb merényletet követed el a szervezeted ellen: cukor, cukor, savak, aroma, színezék és még egy kis cukor vagy mesterséges édesítőszer. Erre egyértelműen semmi szükséged. A kólát nyugodtan hagyd meg WC-tisztításra (nem vicc, kiválóan oldja a lerakódott koszt – ahogy a fogzománcot is), és igyál inkább tiszta vizet! Ha nem bírod a vízkúrát, egy kis háziszörppel, hígított gyümölcs-vagy zöldséglével változatosabbá teheted. 2-3 liter folyadékot minden nap igyál meg!

A csapvízbe vetett bizalmatlanságunk elsősorban az ásványvíz-gyártók kitartó és agresszív reklámkampányainak köszönhető. Miért is vesszük meg jó pénzért és cipeljük haza bálákban azt, ami otthon a csapból is folyik? A legtöbben azért isznak ásványvizet csapvíz helyett, mert az biztosan egészségesebb. Valójában a túlzott ásványianyag-bevitel akár káros is lehet, egyes ásványvizek tartós fogyasztása pedig magas fluor- és sótartalmuk miatt nem ajánlott. Magyarország területének 80%-án az egészségügyi előírásoknak teljesen megfelel a csapvíz.